aikalainen kirjoitti:Pitäisi vielä keksiä, mistä norjalaiset ovat keksineet ahdistelijoilleen tuollaisen kutsumanimen. Väen omakielinen nimihän on voinut olla jotain aivan muuta (vrt. suomi-finn, häme-tavast, ruotsi-svea, saami-lapp, jne.). Löytyisiköhän mistään paikannimeä, jossa olisi muistoja kveeneistä.
Totta, minuakin kiinnostaisi tietää, onko nimistöön jäänyt mitään jälkeä, joka kertoisi kveenien todella asuneen jossain Ruotsissa. Toisaalta olisi mielenkiintoista tietää, onko näissä pohjoisemmissa rautakauden asutuskeskuksissa mitään sellaista, joka eroaisi Sveeojen jättämistä merkeistä. Erittavatko ruotsalaiset Sveeojen ja Göötanmaan asukkaiden (ja Skånen) "heimoja" mitenkään historiassa arkeologian osalta, vai vallitsiko kansankodissa viikinkiajalla yhtenäiskulttuuri?
Pitäisi etsiä jostain jokin pätevä Ruotsin historian teos, joka EI puhu viikingeistä, vaan nimenomaan kehityksestä Ruotsin alueella, asutuksen leviämisestä jne. Luin juuri Taavitsaisen muinaislinnoja käsittelevästä kirjasta, että Ruotsissa ja Norjassa oli käytössä samantyyppinen kaukonautinta erämaihin kuin Suomessa. Mutta miten tämä suhtautuisi siihen, että noiden erämaiden takana olisikin toinen kansa, joka EI ollut verotettavia saamelaisia? Olisiko erämetsistä ollut kiistaa? Tai, ja tästä päästään taas Pirkkalaisiin, jos ne olivatkin jo Viikinkiajan lopulla juuri Sveeoihin sulautuneet kveenit, jotka verottivat lappalaisia? Olaus Magnuksen kartassahan Pirkkalaisiin viitataan Pohjois-Ruotsissa nimeomaan termillä Birkarla Cwenar? Jos taas nämä ja Pirkkalan pirkkalaiset olisivat samoja, pitäisi Jaskan hämälaisteoria paikkaansa (ok, sitten tulisi taas kaikki keskustelu siitä, voitiinko lappalaisia verottaa niin kaukaa, mutta Taavitsaisen mukaan "verottaminen" nimenomaan oli kausittaista kaukonautintaa ja suhde enemmän "mutually-beneficial", kuin "suojelurahan" keräämistä. Saamelaiset mm. lopettivat raudan työstämisen kokonaan, koska saivat rautaesineet vaihdossa hämäläisiltä turkiksia vastaan. Tosin joku toinen kirjoittaja vertasi tätä intiaanien ja afrikkalaisten lahjomiseen helyillä...), mutta olisivatko hämäläiset voineet ehtiä pohjoiseen Ruotsiin jo 800-luvulla? Kuka osaa kaivaa esiin suomen kielen kerrostumat Pohjois-Ruotsissa?
Kveenin etymologiasta en osaa sanoa yhtään mitään, mutta kiinnostava kysymys.